lördag, maj 23, 2009

Björkar

Det här är en målning jag jobbar med. Den är rätt stor 150x120 och får inte plats i lägenheten egentligen. Nu ser den ut så här ungefär. Men tänkte ta bort mannen till höger. Det ser lite billigt ut annars, tycker jag.



Från början såg den ut som nedan, lite som Munch. De där kvinnorna i mitten, som stirrar. Men jag tyckte det blev för "kluddigt" och för likt Munch. Jag vill inte säga sak som honom, hans förhållande till kvinnor och kvinnobilder är inte lika intressant idag, om det var det... Ovanför målningen finns ett litet foto som jag har haft som förebild. Snart är det bara björkarna kvar.



Grunden för målningen, alltså det som jag tycker är intressant, ser väl ut som det gör nedan. Det är ju saker som fattas. Men det här är det som är kvar, och sedan tänkte jag utveckla den härifrån.


Jag tänker mig en triangel utifrån kroppen till vänster. Till höger, där fyrkanten är behövs någonting, för att man ska få djup i tavlan. Och så behöver målningen mer färger, eller något annat som sticker av. Att måla en tavla är lite som att skriva en dikt. Man skriver på, rensar, hittar, fyller ut och letar efter diktens "väsen". Likadant med en bild. Jag kunde skrivit en Munch-dikt men det hade blivit, kanske en snygg kopia, men inte mer.




Ja, vi får se hur det går.