fredag, maj 29, 2009

Bebådelsen

Ja, jag håller på med en målning här. Har jobbat med den ett tag. Den har sett annorlunda ut. Så här såg den ut från början. Jag började måla ett landskap genom fönstret, och det var kul. Jag ville göra en klassisk målning. Och det var fantastiskt att leka med att måla berg. Men det kändes bara bra i målningsögonblicket. Efteråt kändes det tråkigt.

Jag har publicerat den tidigare, men så här såg den i alla fall ut.



Nu har jag gjort om den lite grand. Den har blivit mycket mer svart, som alla mina målningar just nu.



Nej, jag är väl inte helt nöjd med den. Den är ju inte klar. Ansikte ser ju konstigt ut. Men vissa detaljer känns sköna. Jag gillar krucifixet här. Jag har ett sådant, som jag har ärvt från min farmor.



Men sen är jag nöjd med handen. Men det är svårt med händer. Jag förstår att mästarna tog extra betalt för händer. Obegripligt komplext med alla senor, ben och muskler.



Jag har som vanligt fixat lite i photoshop, för att jag inte hunnit lägga in svärtan nedanför handen än. Ovansidan fungerar nu, tycker jag.


Men det centrala i bilden är ju Bebådelsen. Det är knepigt, eftersom denna bild i bilden är så liten. Jag måste använda små, små penslar och har egentligen inte tekniken i mig för att kunna genomföra en klassisk målning, det är ju helt klart. Men det är fantastiskt roligt.


Ja, ängeln är ju helt platt. Och sängen är skissartad. Likaså måste jag börja jobba med Maria.
Men den är faktiskt bättre i verkligheten.

Kampen fortsätter...