fredag, juli 03, 2009

Målningar




Det här är min "ateljé". Nu har jag ändå städat. Det är lite trångt. Speciellt med de stora bilderna.


Det var ganska längesedan jag uppdaterade min blogg. Det skäms jag för. Orsaken är att jag inte har ett bildredigeringsprogram där jag kan fixa bilderna innan jag publicerar dem. Nu måste jag ändå få visa lite bilder som jag har jobbat med nu i sommar. Jag har haft tre veckors semester och skämts för att jag inte njutit av sommaren, utan stannat inne och målat. Men det är lyx.



Bilden ovan är en bild som jag har jobbat med ett tag. Den är ännu inte klar, men jag gillar det blöta sätt jag har lagt på färgerna. Den är som sagt inte klar, men är på väg. Ångest säger en del. Men jag blir glad.


Den här bilden är en liten mysig bild, tycker jag. Jag gillar mannen till höger. Det är något Baconskt över honom. Här har jag också jobbat vått i våt, med fingrarna. Det blir levande då.


Här är en bild där jag har jobbat med raka ytor, skurna linjer. Det är skönt.


Den här målningen har jag publicerat tidigare. Jag ville göra lite djup i den, därför ser man strandkanten i förgrunden och sedan stadens profil i bakgrund. Lite surrealistiskt, kanske. Eller postmodernt där perspektiv och logik inte riktigt styr.

Den här bilden är 150x121. Ganska stor. Jag har jobbat med spackelspade och igen, våt i våt.


Nu är snart semestern slut. Målandet tar jag upp igen i augusti.